Belgische marktleider groeit verder met De Heus

09 december 2020
-
3 minuten

Avibel is in België al jaren een begrip, maar in Nederland is het bedrijf misschien wat minder bekend. Het is een Belgische opfokorganisatie voor biologische legkippen. Ze voeren van De Heus en zijn de laatste jaren fors gegroeid en momenteel marktleider in België.

Een echt familiebedrijf

Avibel bestaat al meer dan tachtig jaar en is destijds opgericht door de oma van de huidige directeur Daniël Van Kesteren. In de jaren zeventig is de focus verlegd en werd het een broederij en opfokorganisatie voor zowel leg- als vleeskippen. Uiteindelijk is de vleeskuikentak afgestoten en is Avibel zich sinds 2003 helemaal op biologisch legkippen gaan richten. Al die tijd is het echter een echt familiebedrijf gebleven.

Marktleider in België

Avibel koopt eendagskuikens van de broederijen Vepymo, Ter Heerdt, Verbeek en Agromix. Door deze flexibiliteit kan Avibel, in samenspraak met de pluimveehouder, kiezen welk ras hennen voor een specifiek bedrijf ideaal is. Daarna fokt Avibel de kuikens op in een van de zes biologische opfokbedrijven in België. Jordy van Overbeke, opfokadviseur en verkoper bij Avibel: “Wij hebben in onze opfokbedrijven 110.000 opfokplaatsen. Daarmee bedienen we ongeveer 75% van de biologische markt in België en zijn we dus veruit de marktleider.”

Biologische markt blijft groeien

De Belgische dioxinecrisis in de jaren negentig was voor Avibel de aanleiding om te beginnen met biologische leghennen. Dat bleek een goede zet te zijn, want de biologische markt is sinds die tijd alleen maar blijven groeien. Waren er in 2016 nog 350.000 biologische legkippen in België, in 2020 is dat aantal inmiddels verdubbeld en worden er ruim 700.000 hennen gehouden. “De verwachting is dat de biologische markt alleen maar verder zal groeien. Het doel is dan ook om het marktaandeel van 75% te behouden en mee te groeien met de markt,” aldus Van Kesteren.

Naadloze overgang op 17 weken

Avibel fokt haar hennen op al haar locaties op in het Nivo Varia Systeem. Het voordeel daarvan is dat de overgang (op gemiddeld 17 weken) naar de pluimveehouder makkelijker is. “In de ideale situatie voert de pluimveehouder ook van De Heus. Het voer sluit dan namelijk naadloos aan op wat ze bij ons gekregen hebben, zodat de hen zich perfect door kan ontwikkelen,” aldus Van Overbeke.

Het biologisch voer heeft een mooie structuur. We zien dan ook geen selectief eetgedrag bij de opfokhennen

Biologisch voer heeft goede voederconversie

Voor Avibel is voer, naast een goed stalsysteem, een va de belangrijkste factoren om goede resultaten te behalen. Een van de redenen om het biologisch voer van De Heus te voeren is dat gebleken is dat er met een laag voerverbruik heel goede resultaten behaald worden. Van Overbeke: “We zien goede resultaten met een laag voerverbruik. Zo hebben we de laatste twee rondes een voederconversie gerealiseerd van 4.22 en 4.14. Daarnaast zien we veel donsveren in de stallen en is de uniformiteit van 91% en 87% ook zeer goed te noemen.”

Succes door samen te werken

“Goede resultaten bereik je in onze branche nooit alleen,” aldus Van Overbeke. “We zijn dan ook erg blij met de goede samenwerking. De Heus komt enkele keren per opfokronde naar de hennen kijken en dan wisselen we veel informatie uit. Daar worden we allebei beter van. Een mooie win-winsituatie.”