Emile Berghuis, bulkwagenchauffeur, over de corona maatregelen voor chauffeurs
25 maart 2020
-
2 minuten
De verspreiding van het coronavirus laat mensen inzien hoe kwetsbaar onze voedselketen is en hoe belangrijk de beschikbaarheid van veilig en gezond voedsel is. Bij De Heus zijn we dan ook trots op de bijdrage die we iedere dag leveren in de voedselketen. Natuurlijk vraagt dat op dit moment om flexibiliteit. Veel dingen gaan net even anders. Hoe anders? Dat vertellen onze medewerkers je graag. Vandaag is dat Emile Berghuis, bulkwagenchauffeur.
Emile werkt 25 jaar als bulkwagenchauffeur waarvan elf jaar bij De Heus. Hij brengt het vleeskuikenvoer van de voerfabriek in Meppel naar klanten in de wijde omgeving. Als bulkwagenchauffer heeft hij een vitale rol en is daarom nog dagelijks ‘on the road’. “Zonder vervoer geen voer voor de dieren, en zonder dieren geen veilig en gezond voedsel voor de mensen. Daarom blijven we ook in deze moeilijke tijden iedere dag het voer produceren en vervoeren dat nodig is. Zodat onze boeren voor hun dieren kunnen zorgen”, aldus Emile.
Maatregelen voor chauffeurs
Naast de RIVM richtlijnen zijn er ook aanvullende instructies rondom het coronavirus, alles met als doel het verspreiden van het coronavirus te voorkomen. “Wij mogen geen handen meer schudden of koffie drinken bij klanten. Maar ook contact met dieren moeten we vermijden, wat gezien onze corebusiness soms best moeilijk is. Op de fabriek mogen we de centrale bedieningskamer niet meer betreden en mag er niet meer dan één persoon aan de balie bij de bulkbelader staan.”Wat is er nu anders dan normaal?
“Het mooiste aan mijn werk vind ik het contact met de mensen en de vrijheid onderweg. Dat is momenteel wel een iets andere ervaring. Het is niet alleen ontzettend rustig op de weg, maar ook op de straat en het erf. Ik heb veel minder contact met mijn klanten. Als er contact is, dan op veilige afstand van minimaal 1,5 meter. Het contact dat er is, is ook anders. Klanten die ik spreek maken zich zorgen. Al zijn al mijn klanten blij als ik aan kom rijden en het voer voor hun dieren weer kom leveren. Aan het einde van mijn dienst neem ik tegenwoordig het stuur, de bedieningsknoppen en de boordcomputer af met een reinigingsdoekje en gooi deze daarna weg in de afvalbak. Het is even wennen, maar goed te doen”.Wat is de grootste uitdaging
“Dat het product in de juiste silo komt; wat soms onder deze lastige omstandigheden toch een uitdaging is. Maar we zetten alle zeilen bij zodat we weer een tevreden klant hebben!”
Gerelateerde onderwerpen: