Kennis van Coppens en De Heus samengevoegd
De overname van Coppens Diervoeding door De Heus in het najaar van 2021 bood voor productmanagers Wouter Janssen en Rinus Veldhorst de mogelijkheid om eens echt bij elkaar in de keuken te kijken en twee hele sterke vleesvarkensvoerassortimenten samen te voegen. Het was een unieke kans en een leerzaam proces.
Het draait niet alleen om voer
Na het bekend worden van de overname is er meteen een team gevormd met vleesvarkensspecialisten van beide bedrijven om kennis uit te wisselen en gezamenlijk te bepalen waar het nieuwe assortiment aan moet voldoen. Rinus: “Daarbij bleek al snel dat een goed assortiment een voorwaarde is voor goede resultaten, maar dat het bijbehorende advies minstens even belangrijk is.” En het bleek dat beide partijen juist op dat vlak veel van elkaar konden leren.
Op alle productielocaties hetzelfde voer
“We hebben voor onszelf als doel gesteld om een breed voerassortiment te ontwikkelen dat op alle vleesvarkensfabriekslocaties te produceren is,” aldus Wouter. Op die manier kan op klantniveau altijd het juiste voer zo efficiënt mogelijk ingezet worden. Het bleek dat het voer van Coppens en De Heus in grote lijnen helemaal niet zoveel verschilde, maar dat de details toch echt anders waren. De aanpassingen aan de voeders zijn dan ook klein, maar wel cruciaal.
Vertrouwd en nieuw
In het nieuwe assortiment zijn er wel een paar dingen die echt anders zijn. Zo zijn er enkele hoog-energievoeders bijgekomen. En door het juist inzetten van coaters kunnen we extra oliën doseren om zo heel geconcentreerde voeders te krijgen. De manier waarop het assortiment wordt ingezet is het afgelopen jaar ook veranderd. Dit is gebeurd naar aanleiding van de gestegen grondstofprijzen en nieuwe inzichten vanuit de vernieuwde GPS-InnoFeed rekenmodule.
Testen in de praktijk
Vooruitlopend op het vernieuwde vleesvarkensassortiment zijn er testvoeders aangemaakt, zodat de vernieuwingen in een vroeg stadium getest konden worden. Er zijn op diverse praktijkbedrijven en diverse R&D-locaties proeven opgezet om de nieuwe voeders te testen. Hieruit kwam naar voren dat de voeders eigenlijk precies deden waarvoor ze ontwikkeld waren, tot groot enthousiasme van Rinus en Wouter uiteraard.
Wat betekent dit voor klanten?
In het nieuwe assortiment blijven voor de klanten van De Heus veel bestelcodes en voeders hetzelfde. Wel zijn er hier en daar vernieuwingen doorgevoerd. De Coppensklanten gaan over op voor hen nieuwe namen en bestelcodes. Voor hen geldt echter ook dat de basis van de voeders gehandhaafd blijft.
Voorspelbare voeders
Rinus: “In het hele proces is het belangrijkste geweest dat onze vleesvarkensvoeders constant van kwaliteit zijn en blijven. We willen dat ze voorspelbaar zijn en doen wat we beloven. Het is dus niet zo dat onze klanten ineens totaal nieuw voer in de silo krijgen. Vleesvarkens houden is topsport. De verschillen zitten hem in de details. Het nieuwe assortiment is echter geen eindstation. We zullen onze voeders altijd blijven ontwikkelen op basis van nieuwe kennis en vragen uit de markt.”
Over de auteur
Wouter Janssen
Productmanager varkens
Wil je meer informatie? Dan kun je Wouter gewoon een mailtje sturen: wjanssen@deheus.com