Voorop lopen
De Heus is uitgegroeid tot een internationaal bedrijf dat aanzienlijke hoeveelheden mengvoer, concentraten en premixen produceert in Europa, Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Eigen onderzoek heeft bij deze groei een grote rol gespeeld. En omdat we in elke markt voorop willen blijven lopen, investeren we veel in het onderzoek. Zeker nu de productschappen onlangs zijn afgeschaft en de subsidiegelden vanuit de overheid fors zijn afgenomen. We kijken dan ook uitvoerig hoe we zo effectief en efficiënt mogelijk kunnen werken om niet alleen de huidige marktvragen te beantwoorden, maar ook de vragen van de toekomst.
Uit de praktijk
Ons onderzoek begint bij het genereren van ideeën. Voor iedere markt waarin De Heus actief is worden vragen uit de praktijk verzameld. Die vragen kunnen behoorlijk variëren tussen landen. Zo speelt chronische hittestress een belangrijke rol in Vietnam, maar natuurlijk veel minder in Nederland. Snavelkappen bij leghennen is een belangrijk onderwerp in Europa, maar heeft in andere werelddelen een lagere prioriteit. Toch zijn er ook vragen die wereldwijd spelen, zoals welke fytases (enzymen) het meest (kosten)effectief zijn en is het zinvol om verschillende voeders te maken voor verschillende kuikenrassen?
Onderzoek en praktijk
Ideeën voor onderzoek kunnen van verrassend veel kanten komen. Van mensen die dagelijks met de samenstelling van diervoeding bezig zijn, zoals productmanagers of nutritionisten, maar ook van collega’s uit de productie. Zij willen bijvoorbeeld graag weten wat er met de voerkwaliteit gebeurt wanneer er nieuwe apparatuur wordt aangeschaft, of als er aan bepaalde knoppen wordt gedraaid.
Collega’s van de buitendienst zijn voor ons een heel belangrijke bron van ideeën, omdat ze iedere dag bij onze klanten in de stal komen. Door het bundelen van de R&D-krachten met de jarenlange ervaring en kunde van mensen in de praktijk, komen er op een relatief makkelijke en slimme manier innovatieve ideeën tot stand. Innovatie is niet altijd hogere wiskunde. Het slim gebruik maken van beschikbare kennis en ervaring binnen en buiten het bedrijf kan evengoed innoverende concepten opleveren.
Dat is gelijk ook een van de krachten van De Heus: onderzoekers en mensen uit de praktijk werken nauw samen. Op die manier kunnen we de klanten sneller leveren waar zij om vragen, zoals het verlagen van de voerkosten zonder verlies van resultaat, het verder verbeteren van de voederefficiëntie, het voorkomen van voetzoollesies en uitval bij kuikens, of het ondersteunen van 100 weken oude leghennen door aanpassingen in de voeding.
Hypermoderne onderzoeksbedrijven
Nieuwe ideeën worden altijd eerst op kleine schaal getest. Daarvoor hebben we wereldwijd een aantal pluimveebedrijven waar voeronderzoeken worden gedaan onder de naam ‘De Heus Poultry Research’. Zo hebben we in Nederland een vleeskuikenonderzoeksbedrijf dat eind 2015 volledig gerenoveerd is, maar ook de onderzoeksstal voor leghennen en vleeskuikenouderdieren is helemaal vernieuwd. In Polen staat een modern onderzoeksbedrijf bestemd voor vleeskuikens- en kalkoenenonderzoek en in Vietnam wordt momenteel een multifunctionele onderzoeksstal gebouwd waar naast vleeskuikenonderzoek, tevens leghennenonderzoek kan worden uitgevoerd.
Veel slagkracht door wereldwijd onderzoek
Met onderzoeksbedrijven op strategische locaties kunnen in een korte tijd veel vragen worden beantwoord. Als het onderzoek op deze onderzoeksbedrijven aantoont dat een idee werkt, wordt de toepassing gevalideerd in de praktijk. De resultaten en gebruikservaringen koppelen we vervolgens terug naar R&D en de productmanagers van andere landen. Door de kennis snel te delen tussen de landen waarin De Heus opereert, ontstaat er wereldwijd enorme slagkracht. We hoeven het wiel namelijk niet steeds opnieuw uit te vinden.
Een ander voordeel van het hebben van onderzoeksbedrijven op verschillende plaatsen is dat producten wereldwijd niet op hetzelfde moment worden gelanceerd. Zeker Europa heeft soms te maken met een kleine vertraging omdat producten eerst door de EU geregistreerd dienen te zijn voordat ze mogen worden gebruikt. Door de gebruikservaring van onze bedrijven buiten de EU te verzamelen hebben we alle kennis over het product al beschikbaar op het moment dat we in Nederland met de producten mogen gaan werken. Naast de slogan ‘Powering Progress’, geldt namelijk binnen De Heus ook samen voor beter resultaat. En die wereldwijde samenwerking is een kracht die we koesteren binnen De Heus