Wat doet een manager Transport en Logistiek
Erik Dijk werkt al meer dan 20 jaar bij De Heus, waarvan de laatste 5 jaar als manager transport en logistiek. Erik is zijn carrière begonnen als bedrijfsleider van de fabriek in Wormerveer en was 15 jaar verantwoordelijk voor de productielocatie in Utrecht. Tijdens zijn studie bedrijfskunde volgde hij de specialisatie ‘Bedrijfsprocessen en logistiek management’. Toen De Heus besloot om het transport centraal te laten regelen, kreeg Erik de mogelijkheid de uitdaging aan te gaan om de afdeling transport en logistiek op te zetten voor De Heus Nederland.
Wat doet een manager transport en logistiek precies?
“Ik ben verantwoordelijk voor de logistieke organisatie binnen De Heus Nederland. Denk hierbij aan het aansturen van de afdelingen inkooplogistiek, orderentry, expeditie planning, het wagenparkbeheer en de chauffeurs. Tussen de afdelingen is een uitstekende communicatie, dat is een absolute voorwaarde. De chauffeurs zijn verdeeld over de verschillende productielocaties. Al onze afdelingen worden centraal aangestuurd, zodat de communicatielijnen kort zijn en we zo efficiënt mogelijk werken. Voor de aanvoer van grondstoffen en expeditie van veevoeders heeft De Heus een eigen transportvloot, bestaande uit een motorschip, duwbakken, kipperopleggers, bulkwagens en stukgoedwagens."
“Ons belangrijkste doel is om het logistieke proces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Dit heeft betrekking op zowel de inkomende goederen- als de uitgaande goederenstroom. Wat betreft de inkomende goederenstroom is het cruciaal om de aanvoer van benodigde grondstoffen voortdurend optimaal te laten aansluiten op de productievolumes van onze fabrieken. Onze grondstoffen komen uit alle windstreken. Veel grondstoffen worden overgeslagen in de zeehavens van Rotterdam of Amsterdam en van daaruit worden ze grotendeels met onze eigen duwbakken naar de verschillende productielocaties van De Heus vervoerd. Ruim 80% van de grondstoffen worden op deze efficiënte wijze via de Nederlandse waterwegen vervoerd naar onze productielocaties die allemaal aan het water liggen. Ook de uitgaande goederenstroom is elke dag weer een boeiend proces. Samen met onze medewerkers van de afdeling orderentry, expeditie planners en chauffeurs is het doel om ons voer elke dag weer op een zo efficiënt mogelijke wijze op de afgesproken tijdstippen bij onze klanten te leveren. Continue afstemming tussen de verschillende afdelingen en de productielocaties is hierbij essentieel. Elke dag rijden hiervoor tientallen vrachtwagens af en aan bij onze fabrieken."
Alleen al met de bulkwagens leveren we ruim 300 vrachten per dag af.
"De meeste bulkwagens hebben wij in eigen beheer, maar ook maken wij gebruik van de diensten van vaste externe vervoerders, die grotendeels exclusief voor De Heus werken. Onze groen met blauwe vrachtwagens zijn inmiddels een bekend gezicht op de Nederlandse wegen.”
Hoe proberen jullie zo efficiënt mogelijk te werken?
“We organiseren ons transport in eigen beheer en werken sinds februari 2016 met ons geheel nieuwe Transport Management Systeem (TMS). Het TMS stelt ons in staat om de logistieke planning op basis van de inkomende orderstroom nog efficiënter in te richten. We kunnen de wensen van onze klanten, de productie- en beladingscapaciteit van onze productielocaties en de logistieke capaciteit van ons wagenpark nog beter op elkaar afstemmen. Door de realtime informatie en de goede communicatiemogelijkheden die het systeem biedt, kunnen we sneller handelen. Wachttijden in het volledige logistieke proces kunnen we hierdoor tot een minimum beperken en het totaal aantal af te leggen kilometers wordt verder gereduceerd. Met dit systeem kunnen we continue zien waar een bestelling van een klant zich bevindt. We weten precies wanneer een chauffeur gaat leveren bij een klant. Niet alleen handig voor onze klanten, die de bestelling in de toekomst online kunnen volgen, maar ook onze eigen fabrieken, transporteurs en planning weten precies wanneer welke actie nodig is."
“Iedere vrachtwagen is uitgerust met een boordcomputer. Hierdoor kunnen wij op een eenvoudige manier met de chauffeurs communiceren. Bovendien kunnen wij de vrachtwagens met hun lading ook goed volgen. Dit laatste is weer van belang om onze klanten zo goed mogelijk te informeren, maar ook om de logistieke- en productie planning blijvend te voeden met de juiste informatie. De fabrieken ontvangen bijvoorbeeld een bericht wanneer de verschillende vrachtwagens aankomen bij de fabrieken om een nieuwe vracht te laden. Daarnaast geeft de boordcomputer de chauffeurs inzicht in de zogenaamde ‘Driver Performance’. Onder andere het brandstofverbruik en de gemiddelde snelheid worden gemeten. De boordcomputer daagt de chauffeurs uit om bewuster te rijden, wat weer goed is voor het milieu en wat uiteindelijk leidt tot minder brandstofverbruik en lagere onderhoudskosten."
Wat doen jullie aan duurzaamheid?
“Zoals gezegd hebben wij binnen De Heus een eigen scheepsvloot. Het gros van de inkomende grondstoffen wordt over het water naar onze productielocaties vervoerd. Dit bespaart een hoop energie en reduceert de emissie van CO2 ten opzichte van wegvervoer. Bovendien zijn we voortdurend bezig om het aantal vrachtbewegingen en af te leggen kilometers verder te reduceren. Het recent ingevoerde TMS is hier een belangrijk hulpmiddel voor."
“Daarnaast zorgen wij ervoor dat onze vrachtwagens bij aanschaf uitgerust worden met de meest moderne en milieuvriendelijke motoren en technieken".
De nieuwste wagens rijden met Euro6 motoren met een zo laag mogelijk brandstofverbruik en CO2 milieubelasting.
“Tenslotte gaan al onze chauffeurs op rijvaardigheidstraining, waarbij naast veilig rijden bewust rijden een heel belangrijk onderdeel is. Deze training moet periodiek worden gevolgd."
Heeft elke De Heus chauffeur zijn eigen wagen?
"We hebben een mix van twee-ploegendienstchauffeurs en dagdienstchauffeurs. Hiermee kunnen we, rekening houdend met de rijtijdenwet, ons wagenpark zo inzetten dat we onze klanten op het gewenste tijdstip kunnen leveren en de spreiding op de laadlocaties zo optimaal mogelijk over de dag kunnen verdelen. Twee-ploegendienstchauffeurs rijden met één bulkwagen. Dit betekent dat één bulkwagen bereden wordt door twee chauffeurs die elkaar op de dag afwisselen. Dagdienstchauffeurs rijden meestal op dezelfde vrachtwagen. Naast de vaste chauffeurs hebben we een aantal wisselchauffeurs in het team die de vaste chauffeurs vervangen zodat de vrachtwagens niet stil hoeven te staan."
Waar rijden jullie chauffeurs allemaal?
“Onze chauffeurs rijden voornamelijk in Nederland en België, maar gaan ook naar Duitsland. Samen met onze externe vervoerders verzorgen we daarnaast ook het transport naar Denemarken, Luxemburg en Frankrijk.”
Kan iedereen bij De Heus als chauffeur solliciteren?
“Ja, als men in bezit is van een groot rijbewijs (Rijbewijs Vrachtwagen (CE)) en Code 95, deze code is verplicht om beroepsmatig een voertuig te besturen. Wij vinden het daarnaast een pré als een chauffeur al affiniteit in de agrarische sector heeft. Als wij een nieuwe chauffeur hebben aangenomen, krijgt hij eerst een interne opleiding alvorens hij alleen met de vrachtwagen naar onze klanten gaat."
Welke opleidingen krijgt een chauffeur van De Heus?
“Wij zijn gecertificeerd door het CBR om zelf de Code 95 (vervolg)trainingen te geven. We hebben een eigen training ontwikkeld waarbij onder andere communicatietechnieken, lostechnieken, werken met de boordcomputer en andere belangrijke vaardigheden afgestemd op onze sector, aan bod komen. Deze training is vervolgens goedgekeurd en gecertificeerd door het CBR. Deze trainingen worden ook weer periodiek herhaald, zodat de chauffeurs altijd kennis hebben van de laatste ontwikkelingen.”
"Daarnaast hebben wij verdeeld over het land ook een aantal mentorchauffeurs binnen ons team die de chauffeurs kunnen helpen op deze gebieden."