We hebben onze krachten gebundeld
Na de overname van Coppens Diervoeding in het najaar van 2021 kregen productmanagers Steven Borgijink van De Heus, Jan Jonkers en Iris Zweekhorst van Coppens Diervoeding de mooie taak om de vleespluimvee-assortimenten van beide bedrijven onder de loep te nemen en het beste van beide bedrijven samen te voegen tot één vleespluimvee-assortiment. Een klus die niet in een dag te klaren was.
Voederwaardering op een lijn
Steven Borgijink: “Vanaf het moment datwe officieel mochten samenwerken, zijn we met z’n drieën aan de slag gegaan.Ten eerste wilden we van elkaar weten wat de rekenregels zijn waarmee we werkten. Je kunt pas voeders gaan vergelijken als helder is hoe bijvoorbeeld de verschillende grondstoffen gewaardeerd worden en hoeveel energie en eiwit er werkelijk in een voer zit. Pas toen we ‘dezelfde taal spraken’ hebben we de hele grondstoffen database en de assortimenten van beide bedrijven doorgespit.”
Het moet kloppen in de stal
“De voederwaardering heeft veel tijd in beslag genomen, maar we zijn wel tot een nieuwe methode gekomen waar we alle drie achterstaan,” vult Iris Zweekhorst aan. “Ons uitgangspunt was dat de assortimenten niet alleen oppapier moeten kloppen, maar dat de voeders vooral in de stal bij de kuikens doen wat we beloven. Onze klanten blijven altijd centraal staan bij de keuzes die we maken.”
Veel onderzoek gedaan
Jan Jonkers: “Bij De Heus en bij Coppens hebben we altijd veel onderzoek gedaan in onze proefbedrijven én op praktijkbedrijven om onze voeders en adviezen te kunnen onderbouwen. Nu hebben we dus een grote schat aan informatie van twee bedrijven waarmee we kunnen werken. Het bleek dat we veel dingen op dezelfde manier deden. Al zaten we natuurlijk niet altijd op een lijn. Daarom hebben we de afgelopen periode de tijd genomen om verder onderzoek te doen zodat we gedegen keuzes konden maken.”
Verbeteringen meteen doorgevoerd
“In deze periode hebben we veel van elkaar geleerd,” vertelt Steven. “En dan wil je die kennis ook zo snel mogelijk toepassen in je huidige voeders zodat onze klanten er meteen van kunnen meeprofiteren. Op deze manier zijn de assortimenten van beide bedrijven al op een natuurlijke manier naar elkaar toegegroeid.”
Uniformering productie fabrieken
Iris: “De volgende uitdaging was en is om dezelfde eindproducten te produceren in alle drie fabrieken waar we vleeskuikenvoeders maken. Het moet voor een klant niet uitmaken of het voer uit de fabriek in Maasbracht, Helmond of Meppel komt. We zijn dan ook regelmatig op al deze locaties te vinden om de beste kwaliteit voeders te kunnen maken.”
Hercodering voeders
“In de afgelopen jaren zijn er veel concepten bij gekomen in de vleeskuikensector,” vertelt Jan. “Het aantal voersoorten is dan ook sterk toegenomen bij beide bedrijven. Om gestructureerd én foutloos te kunnen blijven werken, was het nodig om de voeders te hercoderen. We hebben dit moment dan ook aangegrepen om alle verbeteringen en optimalisaties aan de voeders als puzzelstukjes in elkaar te laten vallen in een assortiment met nieuwe voercodes.”
Voorspelbare voeders
“In het hele proces is het voor ons het belangrijkste geweest dat onze vleespluimveevoeders een constante kwaliteit hebben en blijven houden,” besluit Steven. “We willen dat ze voorspelbaar zijn en doen wat we beloven. Het is dus niet zo dat onze klanten ineens een nieuw voer in hun silo krijgen omdat ze een product met een nieuwe code en naam bestellen. Voeders zijn immers altijd in ontwikkeling door verschillende omstandigheden zoals beschikbaarheid van grondstoffen, vergaarde kennis en vragen uit de markt. Zo kunnen we blijven voldoen aan de wensen van onze klanten.“
Meer weten?
Neem contact op met Steven Borgijink, productmanager vleeskuikens.