Emma Beijer - Productmanager legpluimvee
Emma Beijer (29) groeide op in Wamel op het pluimveebedrijf van haar ouders. Een studie aan Wageningen Universiteit was het logische gevolg op haar interesse in de agrarische sector. Als afsluiting van haar master Dierwetenschappen is ze vijf jaar geleden als stagiaire bij De Heus begonnen. Daarna mocht en wilde ze graag bij De Heus blijven en werd ze onderzoeker moederdieren en legpluimvee. Inmiddels werkt ze als productmanager legpluimvee voor de Nederlandse, Belgische en Duitse markt en is ze, samen met haar collega Florian van der Hoeven, verantwoordelijk voor het legpluimvee-voerassortiment.
Wat doet een productmanager?
Een productmanager waarborgt de kwaliteit van de legvoeders en zorgt ervoor dat het voerassortiment aansluit bij de behoefte van de leghennen én de wensen van de pluimveehouder. Daarvoor maken Emma en Florian eerst een raamwerk. Daarbij wordt bepaald waar het voer aan moet voldoen, zodat het past bij de nutritionele behoefte van de leghen. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de leeftijd, het klimaat en de diergezondheid. Daarnaast is ook genetische vooruitgang een factor waar rekening mee wordt gehouden. “Wanneer het raamwerk klaar is, moet het voer samengesteld worden. We kijken daarbij goed naar de beschikbare grondstoffen, omdat de kwaliteit en de beschikbaarheid van de grondstoffen nog weleens kan verschillen per seizoen,” aldus Emma. Als laatste moet het voer geproduceerd worden, voordat het naar de pluimveehouder gaat. Emma: “Bij de productie onderhouden we altijd nauw contact met de fabrieken, zodat we bijvoorbeeld de structuur van het legmeel goed kunnen waarborgen.”
Het onderzoeksbedrijf van De Heus in Vietnam.
we niet alleen bezig met het voer van vandaag, maar denken we ook strategisch na over hoe het voer er in de toekomst uit moet gaan zien. Hierdoor is geen dag hetzelfde.”
Contact met veel verschillende collega’s
Om optimale resultaten te realiseren, onderhouden productmanagers nauwe contacten met verschillende afdelingen binnen De Heus. Emma: “We bezoeken regelmatig onze fabrieken, maar we hebben ook veel contact met onze specialisten, de inkoopafdeling, afdeling formulatie, R&D en de marketingafdeling. Dat maakt ons werk heel veelzijdig en afwisselend. Bovendien zijn we niet alleen bezig met het voer van vandaag, maar denken we ook strategisch na over hoe het voer er in de toekomst uit moet gaan zien. Hierdoor is geen dag hetzelfde.”
Fijne werksfeer en volop kansen bij De Heus
Emma is erg positief over het werken bij De Heus. Wat haar betreft is er binnen het bedrijf een fijne sfeer en een goede mentaliteit. “De Heus heeft de klant voorop staan en er wordt in kansen gedacht. Dit zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht geslacht, leeftijd of functie, bereid is om elkaar te helpen,” aldus Emma. Het denken in kansen en mogelijkheden geldt ook voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Als je weet wat je wilt, is er veel mogelijk. Emma: “Ik had bijvoorbeeld aangegeven dat ik graag een keer naar het buitenland wilde. En prompt kreeg ik daarop in 2022 de kans om voor twaalf maanden naar Vietnam te gaan om een nieuw onderzoeksbedrijf op te starten. Het was in alle opzichten een geweldige ervaring die ik niet snel ga vergeten!”